Bli med å markere Bipolardagen

Enten du selv har en bipolar diagnose eller en av dine nære har det, så er vi alle i dette sammen. Her er noen forslag til hvordan du kan bli med og markere Den internasjonale Bipolardagen 30. mars.
Delinger av privatpersoner på Bipolardagen 2022

Innslag om bipolar lidelse på God Morgen Norge

TV2 eller TV2 Play, tentativt kl. 08.40 og reprise tentativt kl. 11.35

Bipolardagen kickstarter med et innslag på God Morgen Norge om bipolar lidelse 👏🏼 I innslaget vil du bli kjent med Mina Hodneland. Hun er 22 år, og fikk diagnosen allerede som 14-åring. Den gang savnet hun unge eksempler på personer med bipolar lidelse, og hun ønsker nå å være et ansikt for andre. Sammen med henne deltar forsker og psykologspesialist Trine Vik Lagerberg fra NORMENT for å fortelle om hva bipolar lidelser er, og hvordan man kan gå frem for å få diagnosen.

Skru på TV’en ca. kl. 08.30, vi har blitt fortalt at innslaget er kl. 8.40 (Obs: endringer kan forekomme i tidspunktet).

Nasjonal markering (Stream + Oslo)

Temakveld med Else og Cecilie Kåss Furuseth, stand up komiker Vetle Velstad og mer!

Litteraturhuset i Oslo, kl. 18 – 20.30

Velkommen til en storslått markering som du sent vil glemme. Du er invitert til å feire den internasjonale Bipolardagen 30. mars sammen med oss 💙 Stream fra hvor du er i landet!

⭐️ Vi er så heldige å få med oss selveste Else Kåss Furuseth som konferansier! 🤩 Med seg på programmet har hun sin søster Cecilie Ramona til en samtale om det å ha bipolar lidelse og å være pårørende. Både Else og Cecilie er kjent for å bryte tabuer med sin åpenhet om psykisk helse.

⭐️ Vetle Velstad er en komiker du ikke vil gå glipp av! I høst var han åpen i A-magasinet om hans bipolare diagnose og evne til å lage humor på vanskelige temaer fra eget liv. På Bipolardagen vil du få høre en standup om nettopp dette 👏🏼

Detaljert program kommer snart.

Det fysiske arrangementet er fulltegnet, men alle som vil kan følge streamen gratis på vår Facebook-side. Trykk skal/interessert på arrangementet for å få varsel når streamen starter.

Oslo

Utstilling av kunst og bragder

Berner-kjelleren på Litteraturhuset i Oslo, kl. 16 – 21

Kom og se vår utstilling i anledning verdensdagen for bipolar lidelse på Litteraturhuset i Oslo.

Her vil vi hedre og løfte frem alle som er berørt av lidelsen, og vise at man kan oppnå store og små ting og leve et fullverdig liv. Til tross for, eller kanskje som følge av, å være berørt av bipolar lidelse.

Det er våre fantastiske frivillige som står for kunstverk, dikt, personlige historier, prestasjoner og mer i denne utstillingen, som arrangeres i forbindelse med den nasjonale markeringen av Bipolardagen.

Inngang: Gratis! Ingen billett kreves.

Vi holder åpent fra kl 16 – 21 på Bipolardagen 30. mars, kom når det passer deg. Utstillingen vil tilgjengeliggjøres digitalt i ettertid.

Porsgrunn

Temakveld: «Våre mange ansikter»

PIVETE-senteret, 18 – 20.30

Det finnes like mange versjoner av en bipolar lidelse, som det finnes mennesker som er påvirket av den. Det er disse ulikhetene vi ønsker å fremheve under feiringen av Bipolardagen.🎭

– Velkommen
– Våre mange ansikter, fra Bipolarforeningen
– Rusavhengighet og bipolar lidelse fra ROT
Pause med servering av kaffe og kake
– Pårørende og bipolar lidelse, fra PIVETE
– Dikt v/Kari Mølmen Rosef
– Sofasamtale v/ROT; PIVETE, SPISFO, Mental Helse og Bipolarforeningen

Adresse: Storgata 101, 3etg, 3921 Porsgrunn

Trondheim

Stand med kake, kaffe og prat

TillerTorget, 12 – 15

Møt oss på stand på TillerTorget kjøpesenter i Trondheim.

Kom innom for en kopp kaffe og et kakestykke, og vær med å feire dagen sammen med oss. Møt frivillige i foreningen som enten har diagnosen selv eller er pårørende.

Vi deler også ut gratis merch (profilartikler).

Vi sees!

Ønsker du å markere Bipolardagen lokalt?

Vi vil gjerne formidle dette til andre så de kan delta! Send en mail med info om markeringen til aashild@bipolarforeningen.no. Eksempler på markeringer kan være: stand, temakveld, samling på café/restaurant etc.

Del et viktig budskap i sosiale medier ⭐️

Bipolardagen er en dag for spredning av informasjon, og du kan være med å bidra til det!

Vårt forslag er:

Del en av våre sosiale medier-poster denne dagen, del din egen personlige erfaring med bipolar lidelse eller del en post som sprer kunnskap om bipolare lidelser.

Bruk hashtaggen #Bipolardagen og tagg oss gjerne på Instagram @bipolarforeningen_norge eller Facebook, da ser vi at du poster og kan dele videre.

Vi opplever at Bipolardagen bare blir større og større her i Norge, og i fjor så vi rekordmange delinger av personlige erfaringer. Flere fortalte oss at fordi de så videre-delingene på Instagram-kontoen vår, så turte de også å poste noe selv.

Det at du velger å dele har en ringvirkning – og sammen bidrar vi til mer åpenhet om bipolare lidelser.

bipolarforeningen_norge har vi lagret story’en med videredelinger fra i fjor. Der ser du mange eksempler på hvordan andre har valgt å dele 💙

Verdensdagen for bipolare lidelser

Den første verdensdagen for bipolare lidelser ble markert den 30. mars i 2014, på fødselsdagen til Vincent Van Gogh.

Han ble etter sin død diagnostisert med å sannsynligvis ha hatt en bipolar lidelse. Dagen markeres internasjonalt som en informasjons- og antistigmakampanje.

Visjonen til Verdensdagen for bipolare lidelser er å skape bevissthet rundt bipolare lidelser og bryte ned stigma og myter.