Er du leder for noen med bipolar lidelse?
Innhold
- Fem råd til ledere som har ansatte med bipolare lidelser
- Tegnene du bør være oppmerksom på
- Symptomer på bipolar lidelse
- Hva sier personer med bipolar lidelse selv?
- Åpenhet på arbeidsplassen
- Styrker diagnosen gir i arbeidslivet
- Hva skal til for at personer med bipolar lidelse skal kunne jobbe?
- Rapporten vår
- Ressurser
Fem råd til ledere som har ansatte med bipolare lidelser

I spørreundersøkelsen vår spurte vi mer enn 1000 personer med bipolare lidelser om deres erfaringer i arbeidslivet.
Basert på svarene har vi utformet fem tips til arbeidsgivere som har ansatte med bipolar lidelse.

HA EN ÅPEN DIALOG
Ha samtaler for med ansatte for å forstå deres behov og utfordringer. Spør hvordan det går, i både gode og dårlige perioder.

TILRETTELEGG ARBEIDSHVERDAGEN
Tilby fleksibilitet i arbeidstid og oppgaver. Lag en tilretteleggingsplan i stabile perioder som kan brukes ved behov.

LES DEG OPP
Les deg opp på bipolar lidelse og vit at alle opplever diagnosen forskjellig. Spør den ansatte om hva hen trenger på arbeidsplassen.

DROPP FORDOMMENE
Vis at du har tro på den ansattes kompetanse, og møt hen uten fordommer eller forskjellsbehandling. Se personen, ikke diagnosen.

VÆR EN AKTIV FOREBYGGER
Vær oppmerksom på tidlige tegn på stress eller sykdom. Vær tilgjengelig for samtaler.
-
Lederen min hjelper meg å ha troen på meg sjøl i lave perioder ved å stadig minne meg på hvilken god jobb jeg gjør og hvor mye hun setter pris på meg som både ansatt og person.
Tegnene du bør være oppmerksom på

Hvis du merker en endring i en ansatt over tid, eller hvis du oppdager du flere av disse kjennetegnene, bør du ta en prat med dem. Dette kan være indikativt for at den ansatte sliter mentalt. Se spesifikke symptomer på bipolar lidelse lenger ned på denne siden.
Symptomer på bipolar lidelse
En myte om bipolar lidelse er at man alltid er enten manisk/hypoman eller deprimert. I realiteten kan personer med lidelsen ha lange friske perioder.
Bipolar lidelse er en stemningslidelse som består av de to polene depresjon og mani/hypomani. De som har bipolar type 1 kan oppleve mani, mens de som har bipolar lidelse type 2 kan oppleve hypomani – en mildere form for mani. Noen ganger kan mani utvikle seg til psykose. Les mer om bipolare lidelser her.

Har den ansatte fortalt deg at de er diagnostisert med bipolar lidelse? Det er viktig å vite at bipolar lidelse er veldig individuelt, og at ingen opplever diagnosen helt likt.
Snakk med den ansatte om hvordan hen opplever sin egen lidelse, hvilke symptomer de ofte har, og hva de trenger av deg som leder for å fungere godt på arbeidsplassen. Ikke alle behøver tilrettelegging, men noen kan trenge det i perioder.

Depresjon kjennetegnes ved:
🔹 Nedstemthet.
🔹 Redusert energi.
🔹 Følelse av å ikke «orke» noe.
🔹 Økt behov for søvn, eller vanskeligheter med å sove.
🔹 Angst.
🔹 Redusert appetitt.
🔹 Sosial tilbaketrekning.
🔹 Tanker om at livet ikke er verdt å leve.

Mani og hypomani kjennetegnes ved:
🔹 Oppstemthet.
🔹 Økt energi og aktivitet.
🔹 Impulsivitet.
🔹 Redusert behov for søvn.
🔹 Rastløshet.
🔹 Økt trang til å prate.
🔹 Irritabilitet.
🔹 Høyere selvfølelse.
🔹 Økt appetitt.
Hvis du har selvmordstanker, ikke nøl med å søke støtte og hjelp. Du er ikke alene, uansett hva hodet ditt forteller deg.
Se hvilke støtte- og hjelpetelefoner som finnes i Norge her. Ring 113 for akutt hjelp.
Ved episoder av mani og hypomani opplever man et økt stemningsleie og økt energi- og aktivitetsnivå.
- Ved mani er disse oppstemte episodene så intense at de kan gå ut over evnen til å fungere i dagliglivet og på jobb.
- Ved hypomani er disse episodene relativt milde, og går som regel ikke særlig utover funksjonsnivået.
Hva sier personer med bipolare lidelser selv?
Rapporten gir verdifull innsikt i hva personer med bipolare lidelser trenger i arbeidslivet, og av lederen sin. Mange trekker frem fleksibilitet, tilrettelegging, forståelse, og åpen dialog som viktige faktorer.

«Hva trenger du av lederen din for å fungere godt i jobben?»
Fleksibel arbeidstid og mulighet for hjemmekontor.
- Frihet til å tilpasse arbeidsdagen etter dagsform.
- Tilrettelegging
Tilpassede oppgaver som ikke skaper stress.
- Mindre ansvar og enklere arbeidsoppgaver i perioder.
Støtte og forståelse
- “En leder som lytter og viser forståelse.”
- “Tillit til at jeg kjenner mine egne behov.”
Åpen dialog
- Hyppige samtaler for å diskutere status og behov.
- Mulighet til å snakke åpent om utfordringer.
Reduksjon av stress
- Unngå stressende oppgaver og korte tidsfrister.
- Hjelp til å prioritere arbeidsmengden.
Forebyggende tiltak
- Tilgang til psykolog eller annen støtte ved behov.
- Oppfølging for å unngå overbelastning.
-
Jeg trenger en leder som lytter og gir meg frihet til å tilpasse arbeidsdagen etter dagsform. Tillit og forståelse er viktig for at jeg skal fungere godt.
Fordeler og ulemper ved å være åpen med leder
6 av 10 personer med bipolar lidelse som er i jobb er åpne om diagnosen med lederen sin, og de fleste av dem forteller at de er glade for at de valgte å være åpne. Deltakerne i undersøkelsen ble stilt flere åpne spørsmål der de kunne svare med egne ord, deriblant om hvorfor de har valgt å fortelle sin leder og/eller kollegaer om sin diagnose.

Hovedgrunner til å velge åpenhet på arbeidsplassen
Behov for tilrettelegging og forståelse: Mange fortalte om diagnosen for å få tilrettelagt arbeidshverdagen, redusert stress eller forklare sykefravær.
Åpenhet for å skape trygghet: Flere ønsket å være åpne for å skape tillit, redusere stigma og gjøre det lettere å håndtere vanskelige perioder.
Praktiske årsaker: Noen følte seg presset til å dele på grunn av sykemeldinger, synlige
symptomer, eller krav om forklaring.
Fordeler
Tre av fem opplever at åpenheten ovenfor lederen har forbedret arbeidssituasjonen deres, mens 6 %
opplever at det har forverret den. Resten opplever ingen forskjell. Da deltakerene ble spurt om fordeler ved åpenhet, trakk de frem:
- Å slippe å «skjule» noe, eller «late som»
- Å lettere stå i jobb
- Tilretteleggingstiltak
- Å oppleve færre symptomer
Ulemper
Nesten 7 av 10 forteller at de ikke har opplevd noen ulemper ved å være åpen. Likevel rapporterer flere om negative konsekvenser. Én av ti har opplevd:
- Å bli fratatt oppgaver
- Å miste tillit
- Å føle seg utrygg
- Å bli møtt med fordommer
-
Det å vite at «døren alltid er åpen når jeg trenger det» gjør at jeg slapper mer av. Litt av stresset blir borte, og depresjonene er ikke lengre så tunge at jeg trenger sykemelding.

Styrker diagnosen gir i arbeidslivet
Økt empati og forståelse
Mange opplever at diagnosen har gitt dem en dypere forståelse for andre mennesker, spesielt for dem som har psykiske utfordringer. Slik kan man lettere møte andre med større empati og respekt.
Kreativitet og problemløsning
Å ha bipolar lidelse kan føre til økt kreativitet og god evne til å tenke utenfor boksen, ferdigheter som ofte er ettertraktet i arbeidslivet. Ved å se situasjoner og detaljer fra andre perspektiver, finner man lettere kreative løsninger.
Høy arbeidskapasitet i gode perioder
Mange rapporterer om stor arbeidskapasitet og drivkraft i perioder med energi og stabilitet. I gode perioder kan man jobbe effektivt, og gjøre mye på kort tid
Selvinnsikt og struktur
Diagnosen har gjort mange mer selvbevisste, og gode på å strukturere hverdagen for å fungere optimalt. Flere kjenner egne grenser og vet hvordan de skal balansere jobb og fritid for å unngå utbrenthet.
-
Diagnosen har gjort meg mer empatisk og kreativ, og jeg har lært å balansere arbeid og fritid for å fungere bedre

«Hva gjør lederen din for å tilrettelegge hvis du har en sykdomsepisode?»
Over halvparten av respondentene som er åpne om diagnosen sin har opplevd at lederen deres tilrettelegger for dem. I de åpne svarene skriver mange at mange ledere tilbyr fleksibilitet, redusert arbeidsmengde og tilrettelegging av oppgaver for å støtte ansatte med bipolar lidelse under sykdomsepisoder.
Sykemelding eller fri ved behov, god oppfølging, mindre stressende oppgaver, og at det er tid og rom for at den ansatte kan hente seg inn igjen blir trukket frem som viktig. Noen har ikke behov for tilrettelegging i det hele tatt, mens andre mener at tilrettelegging er vanskelig å gjennomføre i yrket deres.

«Hva gjør lederen din for å forebygge nye sykdomsepisoder?»
Ved å analysere de åpne svarene, ser vi at mange ledere fokuserer på fleksibilitet, redusert stress og åpen dialog som forebyggende tiltak. Tilrettelegging av oppgaver og å være støttende i hverdagen er også viktige faktorer. Av dem som oppgir at det ikke har vært gjort tiltak, forteller mange at det ikke har vært behov for det, eller at det er vanskelig å tilrettelegge i deres yrke.
Hva tror du skal til for at du skal kunne jobbe?
Personer som har bipolar lidelse og som står utenfor arbeidslivet svarer:
Fleksibilitet
Fleksibel arbeidstid.
Mulighet for hjemmekontor.
Tilrettelegging
Mindre ansvar på jobb.
Mindre stressende/stressfrie oppgaver.
Støtte
En støttende leder som lytter og som viser forståelse.
Åpenhet
Mulighet for ærlig dialog med leder og kollegaer om de behovene man har.
Forebygging
Hjelp til å unngå overbelasting.
-
“Vi har en åpen dialog, og lederen min sørger for at jeg ikke tar på meg for mye ansvar. Hun tilrettelegger arbeidsmengden og gir meg frihet til å styre arbeidsdagen selv.”
Nysgjerrig på rapporten vår? Last den ned her.
