Vår egen Trine er finalist til Årets Nykommer i Frivilligheten

Vi i Bipolarforeningen er veldig stolte over at treffleder og likeperson i Bipolarforeningen, Trine Olsen Tuvnes, er nominert som finalist til Årets nykommer i frivilligheten.
Foto og film: Frivillighet Norge

— Det er en stor ære og jeg er utrolig takknemlig for denne muligheten, forteller Trine om nominasjonen. Frivillighet Norge har med denne nominasjonen gitt Trine og Bipolarforeningen en mulighet til å nå ut til flere.

Trine har gjort en enorm innsats etter at hun meldte seg som frivillig for Bipolarforeningen i september 2020. I sin tid i Bipolarforeningen har hun blant annet vært med å starte opp egne treff for unge med bipolar lidelse, vært treffleder i Porsgrunn og blitt godkjent som likeperson

— Hun har vært banebrytende i det at hun har vært med å starte den nasjonale gruppen for unge voksne, sier vår aktivitetskoordinator Silje Gravaas, som har jobbet tett med Trine. Silje legger til at det er sterkt og rørende at Trine i denne frivillige jobben har kunnet snu kanskje hennes mørkeste tider om til noe positivt.

Trine har gjort en enorm innsats etter at hun meldte seg som frivillig for Bipolarforeningen i september 2020. I sin tid i Bipolarforeningen har hun blant annet vært med å starte opp egne treff for unge med bipolar lidelse, vært treffleder i Porsgrunn og blitt godkjent som likeperson.

Jeg har skapt meg en mening i all lidelsen jeg har gått gjennom ved å være frivillig, sier Trine i en video om nominasjonen. Se videoen her.

— Jeg har skapt meg en mening i all lidelsen jeg har gått gjennom ved å være frivillig,
sier Trine i en video om nominasjonen.

Skummelt å ta steget om å være åpen

I et Facebook-innlegg om nominasjonen forteller Trine at dette også er skremmende for henne. Ved å godta nominasjonen betyr det at hun deler offentlig at hun har en bipolar lidelse. Navnet hennes vil nå være søkbart sammen med det å ha en psykisk lidelse.

— Så lenge det finnes stigma og feilinformasjon rundt psykiske lidelser, kommer dette alltid til å forbli skremmende. Men det er nettopp derfor jeg også bestemte meg for å stille. Hvis det at jeg åpner meg om min bipolare lidelse kan være med på å gjør endringer, fjerne stigmaer og vise til andre at du ikke er alene, så er det verdt det, sier hun. Trine fikk diagnosen bipolar lidelse allerede som 15-åring, og hun sier at årene før og etter diagnosen har vært tøffe, vonde og ensomme.

Det var ingen å møte på hennes alder som hadde det som henne, og som kunne vise henne at det fantes et liv etter all lidelsen. — Det var ikke før i ung voksen alder, at jeg møtte andre som meg selv. Andre som visste hva det ville si å ha et berg-og-dalbane av ett liv. Det å møte andre som en selv var utrolig legende, forteller hun åpenhjertig.

• Jeg har skapt meg en mening i all lidelsen jeg har gått gjennom ved å være frivillig, sier Trine i en video om nominasjonen.

Trine Olsen Tuvnes, treffleder og likeperson i Bipolarforeningen

— Så lenge det finnes stigma og feilinformasjon rundt psykiske lidelser, kommer dette alltid til å forbli skremmende. Men det er nettopp derfor jeg også bestemte meg for å stille. Hvis det at jeg åpner meg om min bipolare lidelse kan være med på å gjør endringer, fjerne stigmaer og vise til andre at du ikke er alene, så er det verdt det, sier hun. Det var ingen å møte på hennes alder som hadde det som henne, og som kunne vise henne at det fantes et liv etter all lidelsen.

Trine fikk diagnosen bipolar lidelse allerede som 15-åring, og hun sier at årene før og etter diagnosen har vært tøffe, vonde og ensomme. Det var ingen å møte på hennes alder som hadde det som henne, og som kunne vise henne at det fantes et liv etter all lidelsen.

Det å være frivillig gir en mening med lidelsen

I innlegget skriver Trine videre at hun som frivillig i Bipolarforeningen har klart å skape en mening ut av alle årene med lidelse. Her kan hun bruke erfaringene sine til å utgjøre en forskjell. Erfaringen hun har med seg, er nemlig umulig å hente fra bøker eller fra skolen.

Du kan bruke kompetansen din på å hjelpe andre og gjøre endringer. Tusen takk til Bipolarforeningen og alle menneskene jeg har møtt som har vist meg hva livet kunne bli og hva jeg kan få til, takket være at jeg har en bipolar lidelse, avslutter Trine.