693 personer døde av selvmord i fjor. Vi har ingen flere å miste!

Det er det høyeste tallet på 35 år. Nok er nok. Gjør en forskjell: Signer oppropet vi overleverer til helseministeren.
Illustrasjonsbilde, iStock

Det har lenge vært store ord og lovnader om selvmordsforebygging i Norge. Tiltakene finnes og politikerne vedtok dem allerede i 2018. I 2020 valgte regjeringen også å innføre en nullvisjon for selvmord. Likevel er svært lite gjort for å oppnå den, både i form av midler og konkrete tiltak. Dette gjelder særlig for pasienter i psykisk helsevern. I fjor var det altså flere som døde i selvmord enn på 35 år. Vi har egentlig ikke ord. Nok er nok.

Vi krever umiddelbare selvmordsforebyggende tiltak, ikke bare tomme ord og lovnader! Vi har ingen flere å miste.

Bakgrunn for oppropskampanjen

I 2018 vedtok Stortinget enstemmig at “Regjeringen skal legge frem en handlingsplan for forebygging av selvmord og selvskading, inkludert forebygging av selvmord blant pasienter innlagt i eller nylig utskrevet fra psykisk helsevesen”. I 2020 kom handlingsplanen som regjeringen vedtok fra 2020-2025. Samtidig vet vi nå at selvmordstallene ikke har vært så høye på 35 år.

Det er mange som sliter som ikke får hjelp før det er akutt, eller som blir sykere i påvente av hjelpen. Mange blir møtt med at man ikke er “syk nok” til å få hjelp i det hele tatt, og oppsøker så hjelp igjen når de er langt sykere.  Dette resulterer i langvarige behandlingsforløp og unødvendig bruk av allerede knappe ressurser. Noen gir også opp, og oppsøker ikke hjelp på nytt i det hele tatt etter første avslag.

Mange liv kunne vært reddet, hvis de som trengte det fikk hjelp tidligere. Det finnes mye god psykisk helsehjelp i Norge, men langt fra alle som trenger den, får tilgang på den.

Samtidig vet vi at omtrent halvparten av de som dør av selvmord er, eller nylig har vært, i kontakt med norsk psykisk helsevesen. Hvorfor klarer ikke samfunnet å redde de som faktisk får hjelp? Det er mange tiltak i handlingsplanen som kan implementeres, men da må pengene og gjennomføringsviljen følge. Ansvaret for gjennomføringen av tiltakene pulveriseres i møte med helsevesenets byråkrati, og dette koster mange liv.

Signer kravene våre her.

Vær med oss og krev at:

• Selvmordstanker og -planer umiddelbart tas på høyeste alvor. De som trenger hjelp må få den raskt, og hjelpen må være tilpasset enkeltindividets behov. Alle som er i kontakt med mennesker som har selvmordstanker, skal ha kompetansen til å hjelpe.
  • Det sikres et tilbud med god oppfølging for pasienter under kontakt med psykisk helsevesen, og særlig etter utskrivning eller overføring til annen behandling.
  • Tiltakene til regjeringens egen handlingsplan må iverksettes umiddelbart. Derav Helsedirektoratets nye retningslinjer for selvmordsforebygging, som raskt må  implementeres hos alle psykiske behandlingstilbud i Norge.