Bli kjent med Cecilie, ny ansatt i Bipolarforeningen

Vi er så heldige å få med oss Cecilie Finsal på laget som ny ansatt i Bipolarforeningen. Bli bedre kjent med Cecilie og jobben hennes her.

Cecilie Finsal er nylig ansatt i en midlertidig 50% stilling i Bipolarforeningen fra 1. november 2022, som administrativ koordinator. Hun har vist et stort engasjement som frivillig i foreningen i flere år, og har god kjennskap til organisasjonen. Cecilie har innehatt flere roller som frivillig: Treffleder, likeperson, kursholder, operatør i Bipolarlinjen og vara til styret.

I stillingen vil Cecilie bistå foreningen i vår daglige drift. Blant annet vil hun svare på henvendelser til sentralbordet og koordinere kurs og arrangementer.

Hei, Cecilie! Kan du fortelle litt om deg selv?

Jeg er 58 år og har interessert meg for både fysisk og psykisk helse i mange år, og spesielt psykisk helse etter at min sønn fikk diagnosen bipolar lidelse for 4 år siden. Vi tok da kontakt med Bipolarforeningen hvor vi fikk god hjelp, og meldt oss da som frivillige.

Etter å ha tatt likepersonskurs og blitt godkjente som treffledere, startet vi opp med åpent treff i Haugesund. Det har vi holdt på med i over 3 år nå. Både sønnen min og jeg har lært mye på disse treffene og vi har truffet mange veldig fine mennesker, både de med lidelsen og pårørende. Denne kvelden 1 gang i mnd er vi glade for å få være en del av, og vi vil fortsette med denne selv om jeg nå er ansatt.

Etterhvert ble jeg også likeperson, og har bidratt i Bipolarlinjen når jeg har tid. Jeg har også vært med å holde mestringskurs, noe som har vært veldig kjekt og lærerrikt. Jeg har også sittet i styret i foreningen, som jeg nå må gå ut av som ansatt.

Hvorfor vil du jobbe for akkurat Bipolarforeningen?

Jeg meldte min interesse for denne stillingen da jeg så det var en åpning i administrasjonen. Jeg har alltid likt å organisere og koordinere ting, jeg har lang kontorerfaring og har jobbet med mange forskjellige arbeidsoppgaver innen kontorfaget.

Jeg har blitt kjent med ansatte og frivillige i foreningen og hadde lyst til å bidra mer i den kontorfaglige delen. Så nå er jeg veldig glad og spent på å starte opp i denne stillingen. Jeg håper jeg kan bidra til at vi kan fortsette den gode utviklingen som har vært i Bipolarforeningen de siste årene.

Har du en tidligere relevant jobb du vil fortelle litt om?

Jeg har jobbet i Friomsorgen i Kriminalomsorgen i flere år som merkantil ansatt. Der traff jeg mange mennesker i vanskelige livssituasjoner, både unge og gamle, rus og psykiatri. Det å behandle alle mennesker med respekt, uansett bakgrunn, er noe som er viktig for meg.

• Det å behandle alle mennesker med respekt, uansett bakgrunn, er noe som er viktig for meg.

Cecilie Finsal

Så har jeg jobbet i bofellesskap med unge voksne med psykisk uhelse, og det var både trist og godt. Trist å se hvordan de slet på forskjellige områder og med forskjellige diagnoser, men godt når jeg følte jeg kunne hjelpe og være der for dem.

Jeg har også jobbet som beredskapshjem og fosterhjem som kunne være krevende, men veldig givende.

Hva gjør du på fritiden?

På fritiden så liker jeg å gå tur. Jeg fikk ny hund for 1 år siden etter at den forrige døde, og det er «bebisen» min. Jeg liker å gå i naturen og veldig glad i sjøen, og liker å oppsøke nye turområder. Vi har mange fine turstier i umiddelbar nærhet, så vi er heldige sånn.

Jeg er også glad i å reise, og gjerne til land hvor jeg kan lære litt om kulturen og se historiske steder, men går helt fint å bare sole seg og slappe av også innimellom.

Jeg leser også veldig mye, både drama og krim, norske og utenlandske forfattere. I tillegg er jeg også frivillig for Røde Kors, og der går jeg tur med en mann, og går på kafebesøk med ei dame jevnlig. Ellers går det i hus og hage, og familie og venner.

Har du en favorittserie, bok eller podcast du vil dele med oss?

Jeg kan se ganske mange forskjellige sjangere i serier, men både Game of Thrones, Papirhuset og Breaking Bad er vel noen av de jeg fremdeles husker og har likt veldig godt.

Av bøker så ble jeg veldig glad i Lucinda Rileys´ Syv søstre, Jo Nesbøs bøker om Harry Hole, Liza Marklund og flere andre gode svenske og utenlandske forfattere.

Podcaster hører jeg aldri på, kun hvis jeg kjører bil, og har med sønnen min som vil høre på noe, eller dele en morsom podcast.