Brukerrepresentasjon og erfaringsformidling
Se egen side for erfaringsformidlere.
Hva er og gjør en brukerrepresentant?
Bruker- og pårørenderepresentanter er personer som har erfaring med å være pasient eller pårørende og har fått mandat til å representere Bipolarforeningen i råd, utvalg eller arbeidsgrupper. Representanten deler av erfaringene sine og har fått opplæring av oss til å representere gruppen av personer med bipolar lidelse og pårørende. Som bruker- eller pårørenderepresentant kan du sitte i råd og utvalg på tjenestenivå, politisk nivå og systemnivå eller i forskning.
-
Som brukerrepresentant er man stemmen til de som er brukere av tjenestene. Man representerer en gruppe, og må derfor evne å se ting utover egne opplevelser og eventuell egen sykdomshistorie.
Hvis man er brukerrepresentant for Bipolarforeningen, så representerer man foreningen. Da er det viktig at man kjenner godt til foreningens standpunkter og politisk plattform. Som brukerrepresentant må man selvsagt være medlem av foreningen, ha fått godkjent likepersonskurs og fått veiledning i forbindelse med det aktuelle vervet.
Hvis man er usikker i en sak man blir bedt om å uttale seg i, er det viktig å konferere med foreningen før man kommer med innspill. Bipolarforeningen har også et eget brukerforum for alle som er brukerrepresentanter i foreningen hvor man kan stille spørsmål og lære av hverandre. Forumet har minst en fysisk samling i året, og møtes ellers digitalt gjennom året. Formålet med forumet er erfaringsutveksling, samhold og en arena for innspill til relevante høringer. Du kan lese om et av forumsmøtene vi hadde høsten 2024 her. Neste fysiske samling er 22.-23. november 2024.
Noen bruker også sin erfaring ved å være ansatt som brukerkonsulent. Medarbeider med brukererfaring (MB) er et eget studie som du kan ta for å bli konsulent. Les mer om opplæringen her.
Hvem kan være brukerrepresentant?
Det å være brukerrepresentant er for deg som ønsker å bruke egenerfaringen din mens du representerer gruppa av personer med bipolare lidelser og pårørende. Du må ha et engasjement for å forbedre tjenester, påvirke politiske beslutninger eller gi innspill til forskning. Kanskje syns du det er spennende å lære mer om hvordan ulike prosjekt eller avdelinger driftes, eller tenker at du vil være med når nye løsninger planlegges? Det å være brukerrepresentant gir deg muligheten til å få innsyn i saker du ellers kanskje kun leser om i avisen, hvor du kan være en stemme med påvirkningskraft til å gjøre endringer som du og vår forening brenner for.
– Etter å ha vært brukerrepresentant i over 5 år har jeg hatt gleden av å delta i mange ulike prosjekter og arbeidsgrupper. Jeg har fått være en aktiv stemme for psykiatriske pasienter, og har i årenes løp sett hvor viktig denne stemmen er. For vi som brukere av tjenestene har ofte et annet syn eller innfallsvinkler til utfordringer og løsninger, enn de som er ansatt og leverandør av tjenesten.
Marianne Lyche, styreleder og brukerrepresentant
Som brukerrepresentant kommer man i en unik posisjon til å kunne bidra med relevant erfaring, som er viktig og svært nyttig når for eksempel helseforetak planlegger store og små endringer.
Det å ha kjent på kroppen selv hvordan det er å være pasient/bruker, hvordan man opplever ulike forløp, hvordan oppleves tjenestene foretaket leverer sett fra vårt ståsted, kan kun brukerne selv formidle. Marianne har opplevd det å være brukerrepresentant som et svært givende arbeid.
Det å få direkte tilgang til menneskene som tar beslutninger på vegne av vår brukergruppe, har vært enormt lærerikt. Marianne forteller at hun vet mye mer i dag om hvordan store helseforetak tar beslutninger, hvilke prosesser som ligger bak, og har hatt muligheten til å påvirke i mange store og viktige saker de siste årene.
Noen av våre brukerrepresentanter
Stig Bech – Fagstyret for nytt ECT-register i Norge
– Jeg er opptatt av at forskning og annen helsevirksomhet baseres på vitenskap og innsikt. Brukernes stemme er viktig for å skaffe slik innsikt. Våre opplevelser av behandlingsenheter, medisiner og andre verktøy må til for å gi en stadig høyere kvalitet på helsetilbudet.
For egen del er jeg brukerrepresentant i Fagstyret for nytt ECT-register i Norge. Vår oppgave har vært å utarbeide og innføre et nytt register som samler all informasjon om ECT-bruken her i landet, ikke minst gjelder det informasjon om hvordan brukere opplever behandlingen.
Sindre Kruse – Brukerråd ved Klinikk psykisk helse og avhengighet Ullevål sykehus
– Jeg synes det er kjempeviktig med brukerrepresentasjon og medvirkning. For meg er det et privilegium å få bruke mine erfaringer til å forbedre systemet. Det er fint å bli vist tillit til dette fra både Ullevål og Bipolarforeningen etter en søknadsprosess.
Brukerrådet jeg sitter i skal bidra til at brukere og pårørende får medvirke i aktuelle saker og tjenester. Vi er et rådgivende organ for ledelsen på klinikknivå, noe som er spennende fordi vi kommer tett på beslutningene.
Bipolarforeningen har bruker- og pårørenderepresentanter i hele landet. Her er noen av rådene, utvalgene og prosjektene vi er representert i dag:
- Lovisenberg sykehus – Brukerutvalget
- Oslo Universitetssykehus – Klinikk for psykisk helse og avhengighet (Klinikkens brukerråd)
- Oslo Universitetssykehus – Brukerrådet for akuttpsykiatrisk avdeling
- Oslo Universitetessykehus TIPS Sør-Øst – Brukerrepresentant i PhD-prosjekt om digitalisering av psykisk helsevern
- Porsgrunn Kommune – Rådet for psykisk helse og rus
- Rogaland fylkeskommune – Fylkesrådet for funksjonshemmede
- Statens Helsetilsyn
- Stavanger Universitetssykehus – Fagrådet for nasjonalt kvalitetsregister psykisk helsevern voksne
- Skien Kommune – Enhet for psykisk helse og livsmestring
- Universitetet i Oslo – Pedal-studien
Bli brukerrepresentant
Kjenner du at du syns dette høres spennende ut, og tenker at du gjerne vil være med i dette viktige arbeidet?
Da håper vi at du har lyst til å sende inn en søknad ved neste anledning. Vi opplever en økt forespørsel og trenger dyktige, engasjerte frivillige som ønsker å være en stemme for oss.
Brukerrepresentanter for Bipolarforeningen må først godkjennes som frivillig, og så søke på eventuelle utlysninger. Utlysningene får du i interne forum som frivillig.
Få representasjon fra oss i deres råd/utvalg
Er du på utkikk etter en brukerrepresentant med bipolar lidelse eller en pårørende? Vi hjelper gjerne med å finne en god kandidat. Ta kontakt på post@bipolarforeningen.no, så setter vi i gang en prosess hos oss. Våre frivillige får tilgang på utlysningen, sender så søknad til oss i foreningen og så sender vi dere den kandidaten vi mener er best til å være deres representant.
Få en erfaringsformidler til ditt kurs eller arrangement
Trenger du en som kan komme og fortelle om egne erfaringer med bipolar lidelse eller som pårørende? Våre erfaringsformidlere deler av sine personlige erfaringer, som kan støtte og inspirere andre. Vi stiller gjerne med en formidler til ditt kurs eller arrangement, og vi kan formidle om et bredt utvalg av temaer. Les mer om erfaringsformidling her.