Mestringsfilmer om bipolar lidelse

Her er 5 filmer som kan hjelpe deg eller den du er pårørende til å mestre det å ha en bipolar lidelse. Filmene er støttet av Stiftelsen Dam gjennom Rådet for psykisk helse.

Hva er bipolar lidelse?

Informasjonsfilm om hva bipolar lidelse er. Historiene i filmsnuttene er ekte og innsendt av våre medlemmer, for så å bli gjenfortalt av skuespillere.

Åpenhet om bipolar lidelse

Fire personer forteller sine opplevelser med å være åpen om at de har diagnosen bipolar lidelse. Historiene er ekte, men fortalt av skuespillere.

Mestringsfilm om søvn og kosthold

God søvnrytme og riktig kosthold er viktig for alle, men spesielt for personer med bipolar lidelse. I denne videoen gir psykolog/stipendiat ved forskningssenteret NORMENT, Jannicke Fjæra Laskemoen, noen gode råd til søvnhygiene og riktig kosthold.

Hva er en forebyggingsplan?

En forebyggingsplan kan være et godt verktøy for å forebygge sykdomsepisoder ved bipolar lidelse. I denne videoen forteller psykologspesialist og leder for bipolar-teamet ved Nydalen DPS, Magnus Johan Engen, om hva en forebyggingsplan er og hvordan den kan brukes.

Hva gjør du om det går dårlig med økonomien?

Privatøkonomi kan være vanskelig for alle, men for de av oss som har en psykisk lidelse kan det til tider være ekstra utfordrende. Hva gjør du hvis du har havnet i en gjeldskrise? Hva kan NAV hjelpe med? Denne filmen tar for seg konkrete tips til deg som har havnet i økonomiske utfordringer. Jobbspesialist ved NAV Gamle Oslo Meyade Esmel forteller.