Suksess med Dam-prosjektet «Min bipolare lidelse»

6 personer har delt raust om sine erfaringer med bipolar lidelse i egenproduserte filmer og i nasjonale medier. Prosjektet viser at det er behov for at personer som selv har bipolar lidelse tørr å snakke åpent om det.
Noen av medieoppslagene som har vært som følge av prosjektet.

1,2 millioner eksponeringer av filmene og portrettintervjuene.

Ti-tusenvis av reaksjoner i form av likes, delinger etc.

Flere hundre har lagt igjen kommentarer.

Og dette er bare i egne kanaler.

Historiene er også fortalt i Norges største aviser: VG (2,2 mill. daglige lesere), NRK (1,6 mill), Dagbladet (1,3 mill) og Aftenposten (600 000). Siden historiene er formidlet gjennom avisene, har budskapet rukket langt utover den gruppen mennesker som vi vanligvis når.

Prosjektet «Min bipolare lidelse – Det vi skulle ønske de visste» har gått over all forventning.

Deltakerne i prosjektet forteller gjenkjennbare historier som bidrar til mindre opplevelse av ensomhet. Tilbakemeldingene uttrykker blant annet håp rundt egen diagnose, mot til å selv utøve åpenhet om egen diagnose og gjenkjennelse i det som blir sagt.

• Dette var filmen som skulle til for at jeg selv turte å dele om min egen diagnose. Tusen takk, det betyr mye.

Kommentar på en av filmene

I filmene og intervjuene møter vi 6 åpenhjertige mennesker. De tør å fortelle om det de har opplevd som vanskelig med å ha en bipolar lidelse, samtidig som at de gir håp. De har belyst diagnosen fra mange forskjellige vinkler, som forteller oss at det å ha en bipolar lidelse ikke er likt for alle og de har forskjellige erfaringer med å få hjelp.

Tidligere har denne typen dokumentarer ofte vært lange, noe som kanskje har gjort terskelen for å se dem høy for mange. I filmene er har vi lykkes i å få inn utrolig mye kunnskap og erfaringer på bare 4 minutter, og de berører oss emosjonelt.

Eksempler på tilbakemeldinger:

• For ett herlig par, de er gode forbilder. (..) Blir utrolig motivert i mitt eget liv med min egen bipolar lidelse til og se lyst på livet når jeg ser på disse to flotte menneskene.
  • Blir rørt, men på en behagelig måte. Det er ikke diagnosen, men alle sine fasetter som definerer oss som menneske. Takk for at slike historier fortelles.
  • Tusen takk for at du setter ord på den diagnosen mange av oss lever med!
  • Disse filmene er ett skritt videre! Åpenhet er et prosjekt med mange paradokser som fordømming og stempling, men det er kanskje også den eneste veien for å bli anerkjent som en del av samfunnet.
  • Viktig å få fram at det å ha ein bipolar lidelse ikkje trenger å være noe som definerer oss, både med omsyn til andre og til oss selv. Så takk Rita!

Dette prosjektet er støttet av Stiftelsen Dam, gjennom Rådet for psykisk helse.