Sånn kan du markere Bipolardagen 2022

Enten du selv har en bipolar diagnose eller en av dine nære har det, så er vi alle i dette sammen. Bli med å feire Bipolardagen sammen med oss 30. mars!
Liv Aarberg/Bipolarforeningen

Her er noen forslag til hvordan du kan bli med og markere Bipolardagen.

Delta på et arrangement

På Bipolardagen arrangerer vi flere happenings! En oversikt over de andre arrangementene kommer snart.

Oslo + digitalt

Felix konferansesenter, kl. 18 – 20.30

Velkommen til en gratis temakveld om alt vi skulle ønske at folk visste om bipolar lidelse 💙 Vi skal knuse myter, formidle håp og vise at ingen er alene

På temakvelden vil du få høre erfaringsforedrag du sent vil glemme, du vil få kunnskap om diagnosene fra en fagperson og ikke minst vil du møte andre berørte av bipolar lidelse.

Hold av kvelden og meld deg på! Billetten vises i døren.

Har du ikke mulighet til å delta fysisk? Fortvil ikke! Vi skal streame hele kvelden, og du vil få mulighet til å stille spørsmål uansett hvor du befinner deg. Du trenger ikke melde deg på digitalt, men det kan være lurt å trykke skal/interessert på Facebook.

Bergen

Bergen Offentlige Bibliotek, kl. 18 – 20

I Bergen blir det blant annet musikkinnslag, info om foreningen og en fortelling om hvorfor Donald Duck kan knyttes til bipolar lidelse av professor Ketil Ødegard. Vi har vært så heldig å få låne Bergen Bibliotek sine lokaler, og håper å samle flest mulig! Deltakelsen krever ingen påmelding, og arrangementet er åpent for alle.

PROGRAM:

Åpning med musikk v/ Arild B. Nielsen og Stewart Barry
Velkommen
Presentasjon av foreningen v/ Lene Jordan-Johanessen
Poetisk Gave v/ Gunnar Staalesen
Musikkinnslag v/Arild B.Nielsen og Stewart Barry
Lider Donald Duck av bipolar lidelse? v/Ketil Ødegaard, professor UIB.
Takk for oss
Avslutning med musikkinnslag v/Arild B. Nielsen og Stewart Barry

Porsgrunn

PIVETE-senteret, 18 – 21

Bipolarforeningen i Vestfold og Telemark feirer dagen sammen med Pårørendesenteret, og det blir åpen dag med tematikken bipolar lidelse, pårørende og skam. Kvelden vil bestå av erfaringsforedrag, og du får møte andre med diagnosen eller pårørende.

Trondheim

Tiller Torget, 12 – 15

Kom innom for en kopp kaffe og et kakestykke, og vær med å feire dagen sammen med oss 💙 Møt frivillige i foreningen som enten har diagnosen selv eller er pårørende.

Del et viktig budskap i sosiale medier ⭐️

Bipolardagen er en dag for spredning av informasjon, og du kan være med å bidra til det!

Vårt forslag er:

Del en av våre sosiale medier-poster denne dagen, del din egen personlige erfaring med bipolar lidelse eller del en post som sprer kunnskap om bipolare lidelser.

Bruk hashtaggen #Bipolardagen og tagg oss gjerne på Instagram @bipolarforeningen_norge eller Facebook, da ser vi det du poster og kan dele videre.

I fjor opplevde vi en større pågang på Bipolardagen enn noen gang. Flere fortalte oss at fordi de så videre-delingene på Instagram-kontoen vår, så turte de også å poste noe selv. Det at du velger å dele har en ringvirkning – og sammen bidrar vi til mer åpenhet om bipolare lidelser.

bipolarforeningen_norge har vi lagret story’en med videredelinger fra i fjor. Der ser du mange eksempler på hvordan andre har valgt å dele 💙

Verdensdagen for bipolare lidelser

Den første verdensdagen for bipolare lidelser ble markert den 30. mars i 2014, på fødselsdagen til Vincent Van Gogh.

Han ble etter sin død diagnostisert med å sannsynligvis ha hatt en bipolar lidelse. Dagen markeres internasjonalt som en informasjons- og antistigmakampanje.

Visjonen til Verdensdagen for bipolare lidelser er å skape bevissthet rundt bipolare lidelser og bryte ned stigma og myter.